Published On: vin, ian. 10th, 2020

Proprietarii bolizilor cu herghelii sub capota vor plati mai mult / Cai multi, impozit mare

Proprietarii de masini datoreaza prima transa din impozitul auto pe 2020 pana la sfarsitul lunii martie, iar asta chiar daca au vandut intre timp masina.

Potrivit Codului fiscal, cei care erau proprietari pe mijloace de transport pe 31 decembrie sunt datori cu impozitul pe tot anul 2020 pentru acestea. Cat despre cei care cumpara anul acesta masini, ei nu sunt obligati sa plateasca nimic in 2020.

Asa cum spuneam, impozitul se achita in fiecare an, in doua transe egale. Termenele legale sunt 31 martie si 30 septembrie 2020. Cei ce vor sa plateasca impozitul pentru intreg anul pana la 31 martie beneficiaza de o bonificatie de pana la 10%, stabilita prin hotarare a consiliului local.

“In cazul dobandirii unui mijloc de transport, proprietarul acestuia are obligatia sa depuna o declaratie la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz, in termen de 30 de zile de la data dobandirii si datoreaza impozit pe mijloacele de transport incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator inmatricularii sau inregistrarii mijlocului de transport”, scrie, mai exact, in Codul fiscal.

Impozitul auto se poate calcula foarte simplu si intr-un timp scurt, chiar de catre conducatorii auto sau de proprietarii de masini. Cei care isi doresc sa afle ce suma trebuie sa achite, in 2020, pentru masina lor, o pot face din confortul propriei case, fasa sa se mai deplaseze la un ghiseu fizic.

Incepand cu 1 ianuarie, proprietarii de masini cu motoare mai puternice vor fi nevoiti sa scoata din buzunare o suma mult mai mare. Pentru a achita impozitul auto, orice persoana care detine un mijloc de transport inmatriculat in Romania trebuie sa mai stie si ca acesta se plateste.

Mai mult, taxa pe vehicul se poate achita in doua transe egale, pe 31 martie si pe 30 septembrie.

Cei care vor resimti o diferenta in ceea ce priveste banii pe care-i vor achita sunt persoanele care detin masini cu motoare de consum mai mare.

Pentru a putea calcula valoarea impozitului pe 2020, soferii trebuie sa cunoasca si capacitatea cilindrica a motorului.

Masinile cu motoare de o astfel de capacitate cilindrica sub 1.600 cmc vor achita un impozit ca pana in prezent, de 8 lei pentru fiecare 200 cmc insumati de motor.

Pe de alta parte, in ceea ce priveste impozitul auto la nivelul masinilor hibrid, acesta este stabilit printr-o hotarare a consiliului local. Impozitul nu poate fi mai mic de 50% din valoarea stabilita pentru un autoturism cu un motor termic similar in ceea ce priveste capacitatea cilindrica. Masinile electrice sunt, la randul lor, incluse intr-o categorie speciala, fiind scutite de la plata impozitului auto.

Asadar, masinile cu motoare de 1.000 cmc vor plati 40 lei, intre 1.001 cmc si 1.200 cmc – 48 lei, 1.201 cmc si 1.400 cmc – 56 lei, 1.401 cmc si 1.600 cmc – 64 lei, 1.601 cmc si 1800 cmc – 171 lei, 1.801 cmc si 2.000 cmc – 190 lei, 2.001 cmc si 2.200 cmc – 836 lei, 2.201 cmc si 2.400 cmc – 912 lei, 2.401 cmc si 2.600 cmc – 988 lei, 2.601 cmc si 2.800 cmc – 2.142 lei, 2.801 cmc si 3.000 cmc – 2.295 lei, 3.001 cmc si 3.200 cmc – 4.928 lei, 3.201 cmc si 3.400 cmc – 5.236 lei, 3.401 cmc si 3.600 cmc – 5.544 lei, 3.601 cmc si 3.800 cmc – 5.852 lei, 3.801 cmc si 4.000 cmc – 6.160 lei.

Taxa auto a fost eliminata la 1 februarie 2017, iar, ulterior, ANAF le-a returnat banii celor care au platit o suma la inmatricularea autovehiculelor. Din 2017 si pana in prezent, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a restituit taxe auto in valoare totala de 6,16 miliarde de lei, pentru 1,91 de milioane de cereri depuse şi aprobate.

Guvernul PNL a anuntat ca va ingheta punctul de amenda la valoarea actuala, desi, legal, punctul de amenda de circulatie e legat de marimea salariului minim pe economie, iar punctul de amenda va ramane la valoarea de 145 de lei.

Deocamdata nu se stie care va fi pretul RCA, fiindca preturile vor ramane la nivelul actual, insa, pe parcursul anului, am putea vedea scumpiri. Specialistii dau asigurari ca aceste scumpiri nu vor fi foarte mari.

La scurt timp dupa ce a devenit premierul Romaniei, Ludovic Orban a declarat ca o noua taxa trebuie conceputa ca o taxa de poluare, dar poate fi gandita si ca un impozit variabil, pe proprietate. Asa a aparut taza Oxigen, fiind valabila doar in Bucuresti si Ilfov.

Conform hotararii Consiliul General al Capitalei, de la 1 ianuarie 2020, in ZACA, adica practic in zona relativ centrala a Capitalei, nu mai au acces autovehiculele cu motoare non-Euro, Euro 1 si Euro 2. Pentru a circula cu ele pe restul strazilor din Bucuresti, este nevoie de vinieta Oxigen aferenta.

Masinile Euro 3 pot circula prin ZACA si pe restul strazilor din Capitala, doar cu vinieta Oxigen.

Masinile Euro 4 circula liber prin Bucuresti, pana la 1 ianuarie 2021, de cand ar urma sa plateasca si ele vinieta Oxigen.

Masinile Euro 5, Euro 6, electrice si hibride, precum si motocicletele si scuterele nu au nevoie de vinieta Oxigen.

Amenda pentru neplata vinietei Oxigen este cuprinsa intre 1.500 si 2.000 de lei, insa pana in martie 2020 nu se dau amenzi.

In viitor, vor aparea noi restrictii si mai drastice. Masinile non Euro, Euro 1 si Euro 2 ar urma sa fie interzise in Bucuresti din 2022, iar cele Euro 3 din 2024.

Deocamdata, Oxigen se poate lua doar de pe internet, pe un site partener al Companiei Nationale de Autostrazi care vinde si rovinietele nationale: roviniete.ro.

Nu platesc taxa Oxigen soferii cu motoare Euro 5 si 6, electrice si hibride, dar si masinile Euro 3 dotate cu instalatie de GPL.

Mai sunt exceptate de la taxa motocicletele si scuterele, autovehiculele persoanelor cu dizabilitati, cele folosite de posturile radio si tv la transmisiuni. Mai sunt exceptate de la taxa si categorii in care se regasesc deseori masini vechi, care polueaza masiv: autovehiculele politiei, pompierilor, jandarmeriei, politiei de frontiera, ANAF, serviciului de ambulanta sau medicina legala, protectiei civile, Armatei, SRI, SPP, STS SIE, Penitenciarelor, precum şi masinile de serviciu ale procurorilor.

Mai intra la exceptii serviciile publice comunitare pentru situatii de urgenta, Crucea Roşie din Romania, serviciile de ambulanta, Societatea de Transport Bucuresti STB, masinile folosite la interventii la caile de comunicatie si retele edilitare, vehiculele istorice.

Mai mult, faptul ca vinieta Oxigen este obligatorie in functie de zona sau doar in intervalul 7-22, in timpul saptamanii si in afara sarbatorilor legale, tinde sa transforme taxa intr-una de acces in Bucuresti, mai degraba decat una care pedepseste poluarea.

 

Comentarii

comentariu

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>