Published On: mie, mai 5th, 2021

Vesti proaste! Rablele lasate sa rugineasca pe marginea drumul vor trebui sa aiba asigurare RCA valabila

Daca o masina nu a fost scoasa din circulatie, trebuie sa aiba RCA chiar daca autoturismul este nefunctional, cum sunt multe masini in Romania. Cat timp o masina stricata nu a fost retrasa din circulatie, proprietarul acesteia trebuie sa aiba incheiata o asigurare obligatorie de raspundere civila auto (RCA) pentru ea, conform unei decizii de joi a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE).

Decizia recenta a CJUE este asemanatoarea uneia din anul 2018, care stabileste ca cei care au masini inmatriculate functionale sunt obligati sa incheie o asigurare RCA chiar daca nu mai vor sa le conduca si le tin parcate in curte sau in garaj.

RCA valabil pentru fiecare masina inmatriculata

In acest fel, conform deciziei de joi a CJUE, “incheierea unui contract de asigurare obligatorie de raspundere civila auto este obligatorie atunci cand vehiculul in cauza este inmatriculat intr-un stat membru si nu a fost retras in mod legal din circulatie”. Decizia CJUE se refera la un litigiu din Polonia, in care o colectivitate locala a devenit proprietar (in baza unei decizii de confiscare) al unei masini abandonate, care a fost casata si radiata ulterior.

Dupa ce masina a fost scoasa din circulatie, Fondul de Garantare a Asigurarilor din Polonia a amendat entitatea cu aproape 1.000 de euro pentru neincheierea unei polite RCA pe toata perioada in care a fost proprietar, chiar daca masina era stricata.

Pagubele produse de un autovehicul parcat pot fi acoperite de RCA

”-Curtea aminteste ca notiunea de vehicul este obiectiva si independenta de utilizarea care se da sau care se poate da vehiculului in cauza ori de intentia proprietarului sau a unei alte persoane de a-l utiliza in mod efectiv. (…) In consecinta, daca simplul fapt ca, la un moment dat, un vehicul nu este apt sa circule ar fi suficient sa il lipseasca de calitatea sa de vehicul si sa il excepteze de la obligatia de asigurare, caracterul obiectiv al acestei notiuni de vehicl ar fi repus in discutie.

– Curtea statueaza ca obligatia, de principiu, de a asigura un vehicul inmatriculat intr-un stat membru (…) pe de o parte, pentru a asigura protectia victimelor accidentelor rutiere, avand in vedere ca interventia organismului de despagubire a pagubelor materiale sau a vatamarilor corporale cauzate de un vehicul neasigurat este prevazuta numai in cazurile in care incheierea asigurarii este obligatorie”, potrivit aprecierilor CJUE.

Hotararile date de CJUE sunt obligatorii pentru toate instantele din UE care se confrunta cu cazuri identice, insa autoritatile trebuie sa tina cont de ele, in vederea ajustarii legislatiei interne.

 

Comentarii

comentariu

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>