De ce va ajunge Brazilia sa „inunde” piata mondiala cu zahar
Piata mondiala de zahar va avea un surplus de productie in perioada urmatoare, in contextul tranzitiei globale spre automobilele electrice ai a renuntarii la biocombustibili produai din trestie de zahar in Brazilia.
Conform unui studiu, citat de Bloomberg ai Agerpres, cererea pentru etanol, care in Brazilia este produs in principal din trestie de zahar, ar urma sa inceapa sa scada in 2030, pe masura ce automobilele electrice vor deveni mai raspandite. Aceasta va lasa procesatorii de trestie de zahar din cel mai mare exportator mondial fara alta optiune decat sa produca mai mult zahar.
Aceasta tranzitie in cea mai mare economie a Americii Latine este o lovitura pentru piata mondiala a zaharului, iar consecintele dureroase ale surplusurilor mondiale ai preturilor reduse vor fi resimtite in tari precum Thailanda ai India, care au un cost mai mari de productie. In plus, va fi o lovitura pentru acei producatori de etanol care recent ai-au majorat capacitatile de productie.
„Este clar ca adaptarea la noile tehnologii va reprezenta o amenintare semnificativa pentru sectorul rafinarii zaharului din Brazilia. Jucatorii din industrie ar trebui sa inceapa sa ia acest lucru in considerare atunci cand vor lua deciziile de investitii de acum incolo”, sustine Soren Jensen, care are o cariera de trei decenii in agribusiness.
Conform celui mai pesimist scenariu elaborat de autorii studiului, cererea pentru etanol, care in unii ani a fost responsabila pentru mai mult de 50% din trestia de zahar procesata in Brazilia, ar urma sa inceapa sa scada in 2025 ai sa se reduca cu aproximativ 40% pana in 2035.
Incepand din 2035 ai pana in 2040 o cantitate suplimentara de 20% ar urma sa fie pierduta, ceea ce va lasa cererea de etanol la doar 40% din nivelul actual.
Brazilienii au inceput sa adauge etanol in combustibili inca din anii 1970 iar cererea a explodat dupa 2000 cand industria auto locala a inceput sa lanseze pe piata automobile care ruleaza doar pe biocombustibili sau pe un amestec de etanol ai benzina.
In mod normal, brazilienii aleg unul din cele doua tipuri de combustibili in functie de pret.
Procesatorii brazilieni de trestie de zahar pot face rapid trecerea de la productia de zahar la cea de etanol, ceea ce le permite sa raspunda la modificarile de pe piata mondiala a zaharului.
In perioade in care exista un surplus de zahar, companiile braziliene de procesare de trestie produc mai mult etanol, ceea ce in multe cazuri contribuie la reducerea supraofertei mondiale de zahar.
Folosirea automobilelor electrice inseamna ca Brazilia iai va pierde capacitatea de a echilibra piata mondiala a zaharului, afectand alte state producatoare care se lupta deja cu scaderea consumului pe masura ce consumatorii preocupati de sanatatea lor evita zaharul.