Schema HoReCa: Procedura publicata in Monitorul Oficial
Ministerul Economiei a publicat, luni seara, in Monitorul Oficial, procedura de implementare a schemei de ajutoare de stat pentru restaurante, baruri, hoteluri, pensiuni si alte firme din sectorul HoReCa si al turismului.
Procedura de implementare a schemei de ajutor de stat prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19 a fost aprobata prin ordinul ministrului Economiei nr. 991/2021.
Mai departe, Miniterul Economiei trebie sa anunte perioada de inscrieri.
Inscrierea in cadrul Schemei, creare profil, user, parola si completarea formularului de inscriere in vederea obtinerii finantarii se vor face on-line, „folosind link-ul http://www.granturi.imm.gov.ro”, conform procedurii oficiale, dar de fapt linkul corect este fara www.
Vorbim de fapt despre vechiul portal de granturi IMM, deschis anul trecut: https://granturi.imm.gov.ro/auth/login
Inscrierile in cadrul Schemei se vor realiza in doua etape distincte:
- Etapa 1 de creare profil, user si parol, unde aplicantii vor inregistra cu semnatura electronica atat datele reprezentantului legal/imputernicitului, cat si datele intreprinderii eligibile. Beneficiarii care au deja profiluri create pentru ajutoarele COVID-19 pe baza OUG nr. 130/2020 vor putea folosi respectivul profil in cadrul schemei HoReCa.
- Etapa 2 de inscriere in cadrul Schemei, in care aplicantii, cu profil, user si parola generate in prima etapa vor completa formularul electronic de inscriere. Tot in aceasta etapa, beneficiarii vor incarca raportul de expertiza contabila extrajudiciar, semnat electronic de expertul contabil, sau a raportul de audit (de asigurare), semnat electronic de auditorul financiar.
Schema HoReCa se deruleaza pana la 31 decembrie 2021, iar plata ajutoarelor se va face pana cel tarziu la data de 30 iunie 2022, in limita creditelor bugetare.
Beneficiarii eligibili la ajutoarele HoReCa- codurile CAEN
Prin Legea de aprobare a OUG 10/2021, s-a introdus un al 13-lea cod CAEN in randul beneficiarilor: 8230 – activitati de organizare a expozitiilor, targurilor si congreselor. Aici sunt inclusee organizarea, promovarea si/sau administrarea de evenimente, cum ar fi congrese, conventii, conferinte si intruniri, fie ca include sau nu administrarea si asigurarea personalului necesar pentru a opera facilitatile in care au loc aceste evenimente.
In rest, avem ca beneficiari:
- ghizii de turism care au desfasurat activitati pe codul CAEN 7990,
- agentii de turism licentiate care desfasoara activitati conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990,
- structuri de primire turistice cu functiuni de cazare clasificate, care desfasoara activitati conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590,
- structuri de alimentatie, care desfasoara activitati conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630.
Perioada de mentinere obligatorie a activitatii
Conform legii, beneficiarii schemei de ajutor de stat au obligatia mentinerii activitatii pentru care au obtinut finantare pentru cel putin 6 luni sau 12 luni de la data primei platii, in cazul in care valoarea grantului este mai mare de echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro, daca prin acte normative nu se instituie restrictii de natura a impune suspendarea ori intreruperea activitatii comerciale. Perioada de suspendare ori intrerupere a activitatii comerciale nu se ia in calcul la determinarea termenului de 6 luni, respectiv 12 luni de la data primei plati.
Alte prevederi ale schemei HoReCa:
- Se vor acorda ajutoare de stat HoReCa plafonate la 800.000 de euro fiecare, dar ajutoarele insumate primite de o firma si prin alte scheme nu trebuie sa depaseasca 1,8 milioane de euro (noul prag setat de Comisia Europeana in cadrul temporar).
- Valoarea ajutoarelor va fi de 20% din scaderea activitatii beneficiarului in anul 2020 comparativ cu anul 2019.
- Ca modalitate de atribuire a ajutoarelor, daca valoarea insumata a cererilor de finantare depaseste creditul de angajament sau bugetar alocat pentru schema, angajarea, respectiv plata catre beneficiari se va face proportional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totala a cererilor de finantare aprobate – conform noii OUG 10/2021.
- Astfel, daca volumul solicitarilor depaseste bugetul alocat schemei vor scadea si ajutoarele obtinute individual.
- Bugetul total al schemei de ajutoare HoReCa este de 2,5 miliarde de lei, dar numai 1 miliard de lei este acum asigurat in buget sub forma de credite de plata. Restul de 1,5 miliarde de lei sunt credite de angajament, care necesita o rectificare bugetara pentru transfoartea lor in credite bugetare, care sa permita platile.
Beneficiarii trebuie sa-si faca rapoarte pe banii lor pentru accesarea ajutoarelor de stat
Ministerul Economiei a anuntat ca in perioada urmatoare va lansa inscrierile la schema de ajutoare de stat pentru firmele HoReCa iar aplicantii trebuie sa-si certifice baza de calcul pentru ajutor cu un expert contabil sau un auditor financiar.
Potrivit Ordonantei de urgenta nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul a ajutorului va trebui certificata si asumata de catre un expert contabil sau o societate de expertiza contabila, membri CECCAR, selectati si remunerati de catre aplicant.
La alegere, baza de calcul poate fi certificata de catre un auditor financiar sau o firma de audit, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania, selectati si remunerati de catre aplicant.
In aceste conditii, Ministerul Economiei face apel la potentialii beneficiari sa pregateasca din timp raportul de expertiza contabila, intocmit conform reglementarilor CECCAR – Standardului profesional nr. 35 „Expertize contabile” sau, dupa caz, a raportului de audit, intocmit conform ISRS 4400 „Misiuni pe baza procedurilor convenite”.
Alaturi de raport, ar trebui intocmita si anexa la acesta (raportul sinteza), asumat de expertul contabil/auditorul financiar. Anexa la raport va fi realizata conform Anexei nr. 7 la procedura de implementare a schemei, care este in consultare publica.
Descarcă de AICI proiectul de procedură de implementare cu anexele.
Consultă AICI OUG 10/2021 și AICI OUG 224/2020.
S: Startup Cafe